نقد و تحلیل دیوان ادیب صابر ترمزی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - مجتمع علوم
  • نویسنده زهرا فاتحی
  • استاد راهنما محمود الهام بخش
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1379
چکیده

ناکامی و محرومی ادیب صابر با مرگ فجیعی که او را در کام خود فرو برد پایان نیافت، این ادیب بزرگ بعد از مرگ نیز همچنان در غبار ناکامی و گمنامی مستور ماند. این رساله تلاش می کند غبار این غربت را از سیمای ادیب صابر بزداید و چهره واقعی او را به دوستداران ادب و فرهنگ این مرز و بوم بشناساند. در فصل اول با تحلیل و بررسی مقایسه ای منابع، به ذکر نام، لقب، محل تولد و تحصیل ، چگونگی قتل ادیب، مذهب و اندیشه کلامی او و آثار باقی مانده از وی پرداخته می شود. در فصل دوم ، چند تن از ممدوحان و معاصران ادیب صابر معرفی شده اند. در فصل سوم ، در باره سلجوقیان ، عقاید و مذاهب آنها، اوضاع اجتماعی زمان سلجوقیان و تاثیر آن بر اندیشه و شعر شاعر سخن رفته است.فصل چهارم به روابط متقابل شاعران معاصر ادیب صابر با او می پردازد. در فصل پنجم ابتدا ذکری از سبک خراسانی به میان رفته و پاره ای از خصوصیات این سبک دراشعار ادیب، بررسی و تحلیل شده است. در ادامه، به بررسی قصیده سرایی و مدیحه سرایی و سبک شخصی ادیب صابر، قالبها و معانی شعر او پرداخته شده است. فصل ششم به صور خیال و آرایه های ادبی دیوان او اختصاص دارد، و در پایان ، بسامد ردیف ها، کیفیت قافیه اندیشی مورد بحث قرار گرفته وزن اشعار ادیب صابر به ترتیب کثرت استعمال ، با ارقام و آمار و نمودار به نمایش گذاشته شده است. در فصل پایانی(هفتم) به تاثیرپذیری شاعران از ادیب صابر اشاره شده است و دو قصیده او با دو قصیده، یکی از عنصری و دیگری از فرخی سیستانی مقایسه شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقد و تحلیل تحریفات دیوان فلکی شروانی

حکیم نجم الدین محمّد فلکی از شعرای معروف قرن ششم هجری است که در قصبه شماخی از توابع شروان متولّد شد. فلکی گوینده ای نازک خیال و شیرین سخن است که بر خلاف معاصران خود، به سهولت کلام و روانی سخن متمایل بود. دیوان ناقص و ناتمامی از وی در سال 1929 میلادی در لندن توسط محمد هادی حسن خان به چاپ رسیده است. در ایران نیز محمد طاهری شهاب دیوانی از این شاعر را در سال 1345 تصحیح کرده و از سوی انتشارات کتابخانه...

متن کامل

تجلّی قرآن کریم در دیوان ادیب ‏الممالک فراهانی

      مردم ایران که ندای حیات بخش اسلام را با گوش جان شنیدند، با اشتیاق تمام این فرهنگ را پذیرفتند؛ فرهنگی که قرآن کریم، جامع تمامی ویژگی­های آن بود. شوق آراستگی به قرآن و آداب قرآنی نیز در در جنبه های مختلف زندگی ایرانیان از جمله عرصۀ شعر و ادب فارسی راه یافت و شاعران ادب فارسی از همان آغاز با بهره­گیری از آیات قرآن کریم به صورت­های مختلف با اشاره به آیات قرآنی و استفاده...

متن کامل

بررسی و تحلیل و نقد چاپ دیوان فیضی فیّاضی

فیضی فیّاضی یکی از عالمان و نویسندگان و شاعران توانای سدة دهم و به‌یقین از استادان زبان و ادب فارسی در شبه‌قارّة هند و از پیشگامان سبک هندی است. در سال 1967، ادارة تحقیقات پاکستان، دیوان این شاعر توانا را از روی چند چاپ سنگی ناقص، چاپ حروفی کرد و انتشارات فروغی همین چاپ را در سال 1362 با دست‌کاری‌هایی ناروا در ایران به‌صورت افست در اختیار همگان قرار داد. بررسی و نقد این دو چاپ، موضوع این مقاله اس...

متن کامل

گفتار حذام تصحیح یک خطا در دیوان ادیب الممالک فراهانی

در دیوان‌های چاپی ادیب‌الممالک فراهانی، در ضمن قصیده‌ای، بیتی بدین صورت آمده است: گفتار مرا یاوه مپندار که از صدق گفتار من ای شاه چو گفتار جذام است در این مقاله با بررسی شواهدی از ادبیات و امثال عربی و فارسی نشان داده شده است که صورت درست تعبیر، «گفتار حذام» است؛ نه «گفتار جذام».

متن کامل

نقد و تحلیل تشبیه در دیوان سنجر کاشانی

سنجر کاشانی یکی از شاعران قرن یازدهم است که در هند از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار بوده و همچون دیگر شاعران سبک هندی به صورخیال رویکرد ویژه‌‌ای داشته‌‌است. در این تحقیق تشبیه به‌‌عنوان عنصر اصلی و سازندة تصویر در شعر وی، بر‌‌اساس روش تحلیلی-توصیفی نقد و بررسی شده‌‌است. سنجر درمجموع 1492 بار در 5506 بیت، برای ارائة مضامین مورد‌‌نظرش از تشبیه بهره‌‌برده‌‌است. از مجموع تشبیهات به‌‌کار رفته، 797 مو...

متن کامل

بررسی تطبیقی شعر کودک در هوپ هوپ نامه ی علی اکبر صابر و دیوان نسیم شمال

نسیم شمال و علی اکبر صابر از نخستین کسانی هستند که برای کودکان به زبان کودکانه شعر سروده اند. در کلّیات نسیم شمال سی و سه شعر، و در هوپ هوپ نامه بیست و سه شعر به شعر کودک اختصاص یافته است. زبان شعر هر دو شاعر ساده، عاری از آرایه ها و متناسب با فهم کودکان است. هر دو شاعر از قالب مثنوی استفاده کرده اند. شعر هر دو شاعر حالت روایی دارد که غالباً حیوانات، قهرمان و ضدّ قهرمان قصّه ها هستند. این امر سبب ع...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - مجتمع علوم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023